Poseu confort a la PBP

Poseu confort a la PBP

A tots els 252 inscrits a la Paris Brest Paris. Vosaltres que el 2014 ja vareu començar la preparació d’aquest esdeveniment, heu fet els tràmits de la Preinscripció, heu aconseguit totes les probes preliminars, esteu en el punt culminant de la vostra preparació física i psicològica, i finalment heu aconseguit una plaça reservada en aquestes Olimpíades del Cicloturisme Mundial. Felicitats.

Esteu inscrits a la proba més famosa arreu del mon i cal assegurar que tots vosaltres aconseguireu gaudir al màxim d’aquells moments inoblidables, quan el comptador de la bici marca 1230 km i esteu entrant al Velòdrom Nacional de Saint-Quentin-en-Yvelines, amb els aplaudiments dels vostres familiars i amics, que també ho recordaran com un dels moments més emocionants.

Ja sabem que per a tots vosaltres acabar amb èxit aquest intent és l’objectiu principal, però cal recordar certes situacions que ens poden aportar un millor confort en la realització d’aquesta proba de tant llarga durada. Repassem algunes d’elles:

Respiració: La respiració es un acte involuntari, però quan estem cansats, sobretot amb son, la respiració també va a un ritme molt lent que afavoreix una marxa lenta sense un rendiment efectiu. En aquesta situació hem de ser conscients de la respiració, ajudant o forçant la musculatura de la caixa toràcica, per activar una millor ventilació que ens ajudarà a desvetllar-nos i tindrem una marxa més lleugera i còmoda.

Estiraments de l’espatlla: Quan pedalegem acostumem a pensar en la musculatura de les cames, doncs la sentim adolorida, però oblidem la dels braços, coll i espatlles, que no acostuma a fer dolor fins que ja no te remei. Aquells que arriben amb el cap penjant, torticolis o amb un collaret ortopèdic, son els que no han fet cap estirament de la musculatura d’espatlla a lo llarg de les 80 o 90 hores de marxa.  Una sol·lució pràctica la tenim aprofitant el temps perdut quan fem cues en els controls, ja sigui per passar el control o al restaurant, temps que podem aprofitar fent estiraments d’espatlla. Una manera pràctica es; aixecar un braç enlaira, doblar-lo per el colze cap a l’espatlla, amb l’altra ma agafar el colze i forçar enrera, tot seguit canviar de braç.

Massatge a les cames: En els controls hi sol haver servei de massatgista, recordeu que si voleu fer servir aquest servei, primer heu de treure-os la suor de sobre i després heu de portar la vostra crema o  pomada. Resulta molt més pràctic estirar-vos a peu d’una paret amb les dues cames enlaire i obertes mentre os feu un auto-massatge a la part més dolorida de les cames. Podeu aprofitar petits moments d’espera, amb cinc minuts quedeu com nous.

Palmell de les mans adolorides: Sol passar quan ja es passen dels 600 km, però si sou propensos a patir aquest dolor heu d’actuar abans. A les parades traieu-vos els guants, si podeu netegeu-vos les mans amb sabó, afavoriu la circulació amb un massatge a cada ma. Si no os anticipeu, feu això quan sentiu el dolor.

Incomoditats diverses dels peus: Dolor, calor, peus adormits. A les parades, sempre que pugueu, camineu sense sabates, encara que només sigui uns minuts.

Utilització cabines W.C. : Els llocs de control estan equipats amb cabines W.C., hi han de ser per les emergències personals. Però fem uns càlculs aproximats, 10 controls, 10 cabines per control, 6500 participants 3 a 4 dies, es insostenible oi?. Entre control i control hi trobareu mil llocs millors per aquestes necessitats, mes airejats, sense cues, sense presses i si esteu de sort sentireu cantar els ocells.

Càrrega de bateries: El mecànic de cada control disposa de diversos endolls on podeu carregar la bateria del movil, del gps, dels llums, etc. Si voleu utilitzar aquest servei, heu de dur el carregador, i tant el cordó del carregador com el de la bateria han de portar una etiqueta amb el vostre numero de placa de quadre.

Utilització dels serveis mèdics:  Qualsevol entrebanc que tingueu, que os impedeixi continuar la marxa amb regularitat, podeu utilitzar el servei mèdic que hi haurà a cada control. Segons l’impediment que tingueu, intentaran restablir les condicions per a poder continuar, en cas contrari os portaran al centre hospitalari més proper. Al sol·licitar aquest servei lo primer que os demanen es el carnet de ruta i no os el tornaran fins que estigueu bé del tot segons el seu criteri. Si hi aneu amb punyetes podeu passar-hi hores.

Utilització dels dormitoris: La claror de dia a la PBP va des de les 7 fins les 21 hores amb un total de 14 hores per dia, per tant la nit en dura 10. La gran majoria de participants prefereix descansar quan ja s’ha fet de nit. Normalment en horari de dia, les places per dormir estan lliures. Tant bon punt es fa fosc queda tot ple, amb llista d’espera, els d’aquesta llista son els que queden adormits als passadissos esperant un llit. Lo que surt més econòmic de temps és parar a dormir poc abans de fer-se fosc. Funciona així: encarregues un llit, t’adjudiquen un número de llit, anoten aquest número i l’hora que t’han de despertar, abans d’anar al llit et dutxes, hi ha servei de tovalloles i sabó, un cop dutxat t’acompanyen al llit que tenen reservat. Si dorms de dia hi ha una altra avantatge, hi ha menys gent que ronqui.

Utilització dels menjadors: A cada control trobareu dos tipus de llocs per menjar, un es el restaurant “self sevice” per fer un àpat complert, l’altre es el bar on també serveixen entrepans, per menjar allà o per emportar, amb begudes de tot tipus. Podreu triar un o l’altre depenent de la gana o de les cues que hi puguin haver. Una alternativa, durant les hores de dia, es entrar en un Super i comprar lo necessari. Molts participants mengen a les pastisseries de les poblacions de control o altres fora dels controls.

Aprofitament del temps de les parades: Durant les parades passen els minuts volant, deu minuts més o deu minuts menys, representa que heu rebaixat la velocitat mitjana des del control anterior en un km/h, cal no perdre el temps miserablement. Al arribar a cada control ja heu de saber tot lo que heu de fer, per exemple, passar el control, que cal no descuidar-se’l, si has de menjar, fer estiraments, comprar material per la bici, piles, reparació de la bici, quan comença a fer-se fosc posar els llums a punt i sobretot recordar on heu deixat aparcada la bici. Estalviareu molt de temps.

Si surt alguna altra idea per millorar la vostra participació, ampliarem aquesta llista de coses a tenir en compte. Que tingueu bona ruta

Francesc Porta, president de Randonneurs Catalunya.

No Comments

Post A Comment